Kontakt Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 3510
e-mail: Dziekanat_Human@umk.pl

Doktorantka Bernadetta Jankowska laureatką PRELUDIUM 23

Zdjęcie ilustracyjne
fot. nadesłane

Mgr Bernadetta Jankowska została laureatką konkursu PRELUDIUM 23 Narodowego Centrum Nauki. Doktorantka ze Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych będzie realizować projekt pt. Przekraczając granice: przedstawienie motywów tożsamości, szaleństwa i traumy w sztukach teatralnych współczesnych rdzennych dramatopisarek australijskich, który uzyskał dofinansowanie w kwocie 110 844 zł.

Serdecznie gratulujemy!


Wyniki konkursu PRELUDIUM 23


Współczesny teatr aborygeński w Australii jest niezwykle dynamicznie rozwijającym się zjawiskiem, w którym wyraźnie zaznaczona jest obecność rdzennych dramatopisarek australijskich. Celem projektu “Przekraczając granice: przedstawienie motywów tożsamości, szaleństwa i traumy w sztukach teatralnych współczesnych rdzennych dramatopisarek australijskich” jest zbadanie w jaki sposób zostały przedstawione: tożsamość aborygeńska, szaleństwo i trauma w wybranych sztukach aborygeńskich dramatopisarek.
W ramach projektu chcę przede wszystkim zbadać sposób przedstawienia w sztukach dramatycznych tożsamości aborygeńskiej oraz szaleństwa, rozumianego jako próba przeciwstawienia się istniejącym stereotypom rasowym i płciowym, lub też jako stan bezsilności, a w niektórych wypadkach postrzeganego jako typowo kobieca przypadłość. Istotnym elementem badań jest także motyw traumy – czy jest ona pokazana w sztukach jako zjawisko indywidualne, zbiorowe czy kulturowe, jak również relacji pomiędzy poszczególnymi rodzajami traumy oraz konsekwencji traumatycznych doświadczeń. Sztuki teatralne wybrane przeze mnie do analizy zostały napisane przez dwa pokolenia rdzennych dramatopisarek – urodzonych w latach 60 XX wieku (Dallas Winmar, Jane Harrison, Andrea James) oraz w latach 90 XX wieku (Kirli Saunders, Nakkiah Lui). Wszystkie sztuki powstały w XXI wieku, po przełomowych dla społeczności rdzennej ludności Australii oficjalnych przeprosinach (za przestępstwa dokonane na Aborygenach) wyrażonych przez rząd Australii (Rickard 2017 [1998]: 260). Wierzę, że dobór sztuk – “Aliwa!” (2002) Dallas Winmar, “Yanagai! Yanagai!” (2004) i “Winyanboga Yurringa” (2019) Andrei James, “The Visitors” (2021) Jane Harrison, “Kill the Messenger” (2015) i “Black is the New White” (2017) Nakkiah Lui oraz “Going Home” (2024, sztuka w przygotowaniu) Kirli Saunders pozwoli na podjęcie wielowymiarowej perspektywy na problemy wynikające z polityki asymilacji, traumatycznych doświadczeń i wykluczenia społecznego oraz na uchwycenie pokoleniowych różnic w ich rozumieniu.

pozostałe wiadomości