Katedra Historii Literatury Polskiej i Tradycji Kulturowej Instytutu Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
wraz z Zakładem Kultury Amerykańskiej Instytutu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego
zapraszają na ogólnopolską konferencję naukową:
Musical. Terytoria transgresji i semiotyki gatunku,
która odbędzie się w dniach 12-13 marca 2025 r. na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Musical, jako gatunek ewolucyjny, od ponad 100 lat przeszedł szereg zmian, zarówno w kwestiach genologicznych, socjologicznych, jak i muzycznych. Pierwotnie związany z jazzem oraz kulturą afroamerykańską, współcześnie stanowi prawdziwy amalgamat kulturowy. Musical rozprzestrzenił się w przeciągu stulecia na cały świat, a najwybitniejsze, broadwayowskie dzieła możemy oglądać na scenach całego globu – w Ameryce Południowej, Europie i w Azji. Do rozprzestrzenienia się gatunku niewątpliwie przyczyniło się również kino, które, wykorzystując gatunkową konwencję musicalu scenicznego, stworzyło zupełnie nowy gatunek filmowy.
Nieodłącznym elementem współczesnego musicalu jest niezaprzeczalnie kultura popularna, z której interesujący nas gatunek czerpie inspiracje do kolejnych dzieł. Do jukebox musicali trafiają utwory z największych list przebojów; postacie historyczne lub wydarzenia stanowią inspirację dla twórców, a fani gromadzą się na TikToku, gdzie nie tylko prezentują zainteresowanie gatunkiem, ale również przyczyniają się do jego popularyzacji.
Do podjęcia akademickiej refleksji zapraszamy zarówno doświadczonych badaczy, jak i doktorantów oraz studentów. Proponowane przez nas zagadnienia stanowią jedynie zarys problematyki i zachęcamy do zgłaszania własnych propozycji tematów:
- Płynna (wielo-)gatunkowość musicali.
- Kultury muzyki popularnej a musical.
- Jukebox musical – wtórne wykorzystanie utworów popularnych.
- Taniec, ruch, gest w musicalu.
- Broadway, West End i inne sceny musicalowe na świecie.
- Musical w Polsce a polski musical.
- Teledysk(-i) z musicalu.
- Promocja i marketing musicalowy, musical jako produkt.
- Nowe (nowe) media a musical, TikTok a musical.
- Kultura musicalowa w Internecie, fani musicalu w przestrzeni Internetu.
- Poetyka musicali.
- Live Musical, Musical Film, Stage Musical.
- (Ponad/nie)czasowość musicali.
- Globalność i lokalność musicali.
- Teksty piosenek musicalowych a tekst musicalu.
- Intertekstualność(-i) musicali.
- Adaptacje (z) musicali.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Termin naboru zgłoszeń: 12 lutego 2025 r.
Wyniki naboru zgłoszeń: 15 lutego 2025 r.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do selekcji abstraktów.
Formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/pX6eEQAnGjSBhRM4A
Opłaty konferencyjne:
Udział czynny – bezpłatny.
Udział bierny – bezpłatny.
Wyżywienie oraz nocleg we własnym zakresie.
Miejsce obrad:
Collegium Maius, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu ul. Fosa Staromiejska 3.
Adres do korespondencji: musicalpolatransgresji@gmail.com
Organizatorzy planują wydanie punktowanej publikacji.
Organizatorzy:
dr hab. Paweł Tański prof. UMK
Katedra Historii Literatury Polskiej i Tradycji Kulturowej
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
lic. Dominik Wojtuń
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
dr hab. Radosław Rybkowski prof. UJ
Zakład Kultury Amerykańskiej
Uniwersytet Jagielloński
dr Maciej Smółka
Zakład Kultury Amerykańskiej
Uniwersytet Jagielloński