Kontakt Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 3510
e-mail: Dziekanat_Human@umk.pl

Zaproszenie na wykład: Wacław Nowak i polskie polaroidy

Okładka książki

Zapraszamy na wykład dr. Witolda Kanickiego z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu pt. Wacław Nowak i polskie polaroidy.
Wykład odbędzie się 24 stycznia 2023 r. (wtorek), o godz. 14.45, w sali im. prof. Ludwika Kolankowskiego (307, Collegium Maius).

Opis wykładu:
Bohater książki Wacław Nowak. Polaroid - fotografia z importu, działający w Krakowie fotograf, był pierwszym polskim artystą, który już w połowie lat 70. używał w swoich działaniach natychmiastowych materiałów fotograficznych. Niezwykle aktualny dorobek Nowaka z tego okresu pozwala na przedyskutowanie skomplikowanego statusu amerykańskiej technologii, pojawiającej się w środku Zimnej Wojny po drugiej stronie żelaznej kurtyny. Na przykładzie jego fotografii omówić można specyfikę fotografii natychmiastowej. Różnorakie pojęcia i zjawiska z nią związane (m.in. materialność, snapshot, barwna fotografia, typologia) rozpatrzone zostaną w oparciu o polaroidowy dorobek Nowaka, a także innych aktywnych w Polsce fotografów (takich jak np. Ryszard Bobek, Janusz Leśniak, Rafał Milach, Andrzej Wajda), posługujących się procesami fotograficzny tego typu. Spojrzenie na polaroidy z perspektywy wschodnioeuropejskiej pozwala na sproblematyzowanie politycznych właściwości materiałów (nie tylko fotograficznych) oraz podjęcie dyskusji z zachodniocentryczną historią sztuki.

Witold Kanicki
Zajmuje się historią polskiej fotografii natychmiastowej odkąd zauważył, że niewiele o niej wiadomo. Efekty archiwalnych poszukiwań prezentował w trakcie dwóch wystaw zbiorowych – Instant Curiosities (Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, VIII Biennale Fotografii, 2013) oraz Archiwa błyskawiczne (Gdańska Galeria Fotografii, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2021). Prowadząc kwerendy natrafił na nieznany i nieopracowany zbiór polaroidów krakowskiego fotografa – Wacława Nowaka, który stał się przyczynkiem do napisania monografii jemu poświęconej. Ponadto Kanicki jest doktorem historii sztuki, adiunktem na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2014-2020 wykładał gościnnie na Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu. Pracował jako niezależny krytyk i kurator. Autor kilkudziesięciu tekstów o sztuce i fotografii, publikowanych m.in. na łamach „Kwartalnika Fotografia”, „Artluka”, „Exitu”. Rozprawa doktorska jego autorstwa ukazała się pod tytułem Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej w 2016 roku, nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria. Od 2014 roku kieruje grantem Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, którego celem jest wydanie antologii polskich tekstów o fotografii. Jest Ślązakiem zamieszkałym na emigracji w Poznaniu.

pozostałe wiadomości