W dniach od 26 do 31 października 2022 roku doktorzy habilitowani, profesorowie UMK Małgorzata Gębka-Wolak, Joanna Kamper-Warejko, Iwona Kaproń-Charzyńska, Elżbieta Kruszyńska i Rafał Moczkodan odbyli wizytę studyjną w dwóch objętych patronatem Wydziału Humanistycznego szkołach polonijnych w Szkocji – w Centrum Edukacyjnym „Bajka” w Perth oraz w Polskiej Szkole w Glasgow.
Podstawowym celem pobytu było przeprowadzenie wykładów i warsztatów podczas Konferencji metodycznej dla nauczycieli szkół polonijnych, organizowanej przez Centrum Edukacyjne „Bajka” pod patronatem Konsulatu Generalnego RP w Edynburgu. W konferencji wzięło udział 47 nauczycieli z 9 szkół polonijnych działających w Szkocji. Podczas dwudziestu wykładów i warsztatów badacze z UMK przedstawili nauczycielom propozycje rozwiązań dydaktycznych dostosowanych do specyfiki nauczania w szkole polonijnej, np. nauczanie zadaniowe, metodę projektu dydaktycznego, metodę stymulacji wielozmysłowej oraz omówili zastosowanie w edukacji polonistycznej gier i zabaw. Zaprezentowali ponadto autorskie propozycje zajęć łączących nauczanie literatury, kultury, historii i geografii (np. Fakty i fikcja – jak połączyć literaturę z historią, Literacka mapa Polski – praca nad projektem łączącym literaturę i geografię, Jak czytać obrazy? – picture book w edukacji szkolnej), a także lekcji rozwijających kompetencje komunikacyjne uczniów (np. Zanim coś powiesz, przesiej słowa przez sita – filtry dobrej komunikacji w praktyce).
Pobyt w Szkocji był także okazją do wizytacji i poprowadzenia zajęć z języka polskiego w szkołach w Perth i w Glasgow. Z kolei podczas spotkań z nauczycielami podsumowano trwający rok program testowania zestawu podręczników do nauki czytania i pisania Ucz się z nami! Czytaj i pisz!, autorstwa Małgorzaty Gębki-Wolak, Joanny Kamper-Warejko i Iwony Kaproń-Charzyńskiej. Nauczyciele pracujący z toruńskimi materiałami dydaktycznymi podzielili się doświadczeniami, w szczególności przedstawili uwagi dotyczące stopnia dostosowania przygotowanych pomocy dydaktycznych do kompetencji komunikacyjnych dzieci 5-7-letnich wychowywanych w środowisku bilingwalnym.
Wizyta studyjna w Szkocji przyczyniła się do zacieśnienia współpracy Wydziału Humanistycznego z Centrum Edukacyjnym „Bajka” i innymi szkołami polonijnymi w Szkocji. Zaowocowała także objęciem patronatem Wydziału Humanistycznego kolejnej szkoły polonijnej – Małego Instytutu Języka Polskiego „Poloniusz” w Edynburgu.
Małgorzata Gębka-Wolak