Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 3510
e-mail: Dziekanat_Human@umk.pl
zdjęcie nagłówkowe

CALL FOR PAPERS 2025

Temat numeru 1/2025
JUWENILIUM / JUWENILIA

Przeciętny czytelnik sięga często po najbardziej znane utwory danego autora, zwykle dzieła cenione ze względu na ich dojrzałą formę i język, które poruszają ważkie problemy i świadczą o oryginalności ich twórcy. W proponowanym numerze LC chcielibyśmy przyjrzeć się juweniliom, a więc młodzieńczym utworom twórców, które przeważnie są marginalizowane, a ich wartość jest umniejszana. Czy jednak jest to słuszne stanowisko, czy tego rodzaju wprawki pisarskie i wszelkie młodzieńcze dzieła debiutanckie nie ujawniają cech późniejszej twórczości, można je więc postrzegać jako wstęp do właściwej twórczości? Interesują nas artykuły poruszające następujące zagadnienia:
  • ujęcia teoretycznoliterackie juweniliów,
  • juwenilium a utwór debiutancki,
  • twórcy i ich wczesne dzieła,
  • pogłębione analizy tematyki i języka konkretnych juweniliów,
  • niedoskonałości młodzieńczych utworów,
  • tematyka juwenliów a dojrzałych utworów danego twórcy,
  • “odrzucone juwenilia”, czyli młodzieńcze utwory niepublikowane przez autora,
  • juwenilium jako kanwa późniejszego utworu,
  • motywy sięgania po pióro a źródła juweniliów,
  • konteksty juweniliów w innych utworach,
  • intertekstualność / intermedialność utworów młodzieńczych.
Redaktor tomu:  informacja wkrótce
Zgłoszenia propozycji artykułu:  do 30 września 2024 r.
Termin nadsyłania gotowego artykułu: 30 grudnia 2024 r.

Temat numeru 2/2025
KASZUBI

Grupa etniczna zamieszkująca Polskę (głównie rejon Pomorza Gdańskiego i części wschodniej Pomorza Zachodniego), wywodząca się z zachodniosłowiańskich plemion pomorskich, inspiruje współczesnych badaczy etnosu do refleksji na temat m.in. roli diaspor w kształtowaniu literatury, sztuki, przechowywania w pamięci kultury wydarzeń historycznych, dziedzictwa minionych wieków (pamięć, tożsamość, trwanie). Proponujemy, by Autorzy uwzględnili także zagadnienia związane z postrzeganiem świata, rolą jednostki w społeczeństwie, alienacji i asymilacji. W redagowanym numerze warto przyjrzeć się zatem:
  • opisowi społeczności kaszubskiej (geografia, historia, filozofia),
  • religii (wierzeniom, pieśniom religijnym, modlitwom),
  • specyfice języka,
  • odrębnościom kulturowym (tradycjom, obrzędom),
  • sztuce (wytwórczości, artystom),
  • literaturze (pisarzom dawnym i współczesnym, poetom i ich dziełom).
Redaktor tomu:  informacja wkrótce
Zgłoszenia propozycji artykułu:  do 30 listopada 2024 r.
Termin nadsyłania gotowego artykułu: 30 stycznia 2025 r.

Temat numeru 3/2025
SKANDYNAWIA

Skandynawia to nie tylko region obejmujący kraje Północy, lecz przede wszystkim północna kultura (por. G. Simmel, indywidualizm, „typ północny”), tradycja, wierzenia i literatura. W dziewiętnastym wieku niezwykłą popularnością cieszyła się twórczość Hansa Christiana Andersena, czytano także pisma duńskiego filozofa, romantyka, Sørena Kierkegaarda. Wkrótce do Europy (m.in. do Berlina) dotarła bohema skandynawska, europejskie teatry zrewolucjonizowały sztuki Henrika Ibsena, Augusta Strindberga, Bjørnstjerne Martiniusa Bjørnsona, podziwiano twórczość Knuta Hamsuna. Istotną rolę w kształtowaniu nowego dyskursu artystycznego odegrało malarstwo Edvarda Muncha, czy rzeźby Gustava Vigelanda. W muzyce triumfy święcił m.in. Edvard Grieg. Ważną rolę w popularyzowaniu Skandynawii spełnili także badacze i podróżnicy, m.in. Hjalmar Johansen, Eivind Astrup, czy Roald Amundsen. W czasie redagowania tomu warto uwzględnić następujące zagadnienia:
  • historię obszaru określanego jako Skandynawia (np. historyczne miejsca, kierunki przeobrażeń, np. Kristiania),
  • analizę obyczajów, stylu życia, różnorodności dialektów,
  • przestrzenie sztuki (artyści, ich wędrówki po Europie i świecie),
  • problematykę, znaczenie religii, mitów i wierzeń,
  • zagadnienie literatury i literackości (najważniejsze dzieła, nurty literackie, twórcy),
  • obecność literatury i sztuki skandynawskiej w Europie (historia skandynawskiej bohemy, relacje artystyczne, wpływy, np. Edvard Munch, August Strindberg i Stanisław Przybyszewski),rolę twórczości dramaturgów skandynawskich w rozwoju europejskiej sztuki scenicznej (np. Henrik Ibsen, August Strindberg),
  • rozwój literatury dla dzieci (m.in. H.Ch. Andersen, Astrid Lindgren),
  • obrazy współczesnej Skandynawii (film, literatura popularna, teatr).
Redaktor tomu:  informacja wkrótce
Zgłoszenia propozycji artykułu:  do 30 grudnia 2024 r.
Termin nadsyłania gotowego artykułu: 28 lutego 2025 r.