Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej

ul. Władysława Bojarskiego 1, 87-100 Toruń
e-mail: etnowww@umk.pl

obrazek nr 1 obrazek nr 2 obrazek nr 3 obrazek nr 4

Antropo(nie)logia

fot. Kalina Szafkowska

Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej UMK (Instytut Nauk o Kulturze) wraz z Polskim Towarzystwem Ludoznawczym, Oddział w Toruniu zapraszają na seminarium “Antropo(nie)logia“, które odbędzie się w ramach obchodów Ogólnopolskiego Dnia Etnografii, Etnologii i Antropologii Kulturowej w dniu 9 lutego 2024 r., o godz. 17:00, Toruń, ul. Władysława Bojarskiego 1, Collegium Humanisticum, sala AB 3.18. Seminarium będzie dotyczyć problematyki miejsc, sytuacji i zjawisk, których nie rozumiemy, które są dla nas niezrozumiałe i nielogiczne, które nie poddają się z łatwością interpretacji. Seminarium będzie miało formę otwartą, każdy może zaprezentować wybrane przez siebie zjawisko. Zapraszamy studentów, pracowników i wszystkich zainteresowanych. Prowadzenie: dr Rafał Kleśta-Nawrocki.

Tematem wiodącym tegorocznego święta Ogólnopolskiego Dnia Etnografii, Etnologii i Antropologii Kulturowej są ETNOmiejsca. My chcielibyśmy zwrócić uwagę na jedno z takich miejsc, które mieści się w naszej… głowie. Chodzi więc o metaforyczne miejsce i moment, w którym rodzi się i permanentnie odnawia etnografia, etnologia, antropologia kulturowa. Nawiązujemy tym samym do utrwalonej na gruncie antropologii figury zadziwienia, która wprawia w ruch naszą dyscyplinę. Jednocześnie jednak odświeżamy ją i radykalizujemy poprzez ukazanie tych miejsc, sytuacji i zjawisk, których nie rozumiemy, nie ogarniamy, wobec których opadają nam ręce i jesteśmy interpretacyjnie bezbronni. W istocie bowiem wydaje się, że wiele z takich miejsc obecnie tracimy, poprzez proste i nadużywane klucze interpretacyjne, które tylko pozornie prowadzą do zrozumienia, próbując ulokować to czego nie znamy i nie rozumiemy, w obrębie tego co znamy już nazbyt dobrze. W tym sensie nasze seminarium “Antropo(nie)logia” ma być propozycją pokazania różnorodnych, chwilowych, ulotnych, codziennych etc. zjawisk, które są lub mogą być przedmiotem zainteresowania antropologii, a które dla nas są po prostu na teraz niezrozumiałe, nielogiczne. Nasze seminarium będzie miało prostą formułę, każda chętna osoba może pokazać nam w dowolnej formie zjawisko, którego nie rozumie, nie potrafi zinterpretować, do dyspozycji ma tylko kilka minut, laptop i rzutnik. Zjawiska mogą dotyczyć jakiejkolwiek sfery kultury, życia codziennego, mediów, mód, języka, młodzieży, stroju, procesów globalnych, polityki, życia studenckiego czy nawet zachowań własnych. Reszta uczestników, podejmuje wspólną dyskusję i próbę możliwych interpretacji przedstawionych zjawisk. Po seminarium przejdziemy do nieoficjalnych manifestacji i obchodów Ogólnopolskiego Dnia Etnografii, Etnologii i Antropologii Kulturowej.

Seminarium “Antropo(nie)logia” odbywa się w ramach Ogólnopolskiego Dnia Etnografii, Etnologii i Antropologii Kulturowej wyznaczonego na 9 lutego decyzją Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. W tym dniu w 1895 roku w sali ratusza we Lwowie z inicjatywy prof. dra Antoniego Kaliny powołano Towarzystwo Ludoznawcze, którego spadkobiercą i kontynuatorem jest Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, a które m.in. „Dokumentuje, rozwija i popularyzuje wiedzę o historycznych i współczesnych kulturach świata, w tym o formach kultur ludowych, nieelitarnych i popularnych. Upowszechnia idee tolerancji i edukacji międzykulturowej. Kontynuując osiągnięcia ludoznawców, etnografów i folklorystów, rozwija wiedzę z zakresu etnologii, antropologii kulturowej i społecznej”. Zachęcamy wszystkich do włączenia się. Mamy nadzieję, że propozycja wspólnych, corocznych obchodów naszej dyscypliny przyczyniać się będzie do konsolidacji środowiska oraz podejmowania zintegrowanych działań na rzecz kontynuacji i upowszechniania dorobku wielu pokoleń etnolożek i etnologów oraz antropolożek i antropologów. Mamy również nadzieję, że różne formy obchodów tego dnia będą sprzyjały widoczności przedsięwzięć etnograficznych, etnologicznych i antropologicznych nie tylko w przestrzeni akademickiej, lecz także w sferze publicznej.