Seminaria magisterskie i licencjackie prowadzone w Instytucie Języka Polskiego (2018/2019)
Seminaria magisterskie (filologia polska)
Prof. dr hab. Maciej Grochowski
- Semantyka leksykalna (wraz z frazeologią) i gramatyka: opis cech znaczeniowych i gramatycznych wybranych leksykalnych jednostek języka
- Leksykografia: analiza porównawcza słowników współczesnego języka polskiego, a zwłaszcza budowy i zawartości artykułów hasłowych
- Pragmatyka: nacechowanie ekspresywne jednostek leksykalnych (postawa mówiącego a znaczenie wyrażeń)
Dr hab. Joanna Kulwicka-Kamińska
- Językoznawstwo diachroniczne i kontrastywne (historia języka polskiego, teolingwistyka, kitabistyka). W tym:
- wybrane zagadnienia z gramatyki języka polskiego (w ujęciu diachronicznym),
- leksykografia i leksykologia historyczna,
- analiza językowa i semantyczna tekstów,
- słowiańsko-orientalne relacje językowe,
- zapożyczenia,
- polszczyzna północnokresowa
- Translatoryka
- Edytorstwo zabytków rękopiśmiennych
- Kultura języka
- Logopedia (zwłaszcza zaburzenia rozwoju mowy)
Dr hab. Małgorzata Gębka-Wolak
Na seminarium zapraszam przede wszystkim absolwentów lingwistyki praktycznej i copywritingu. Część proponowanych tematów prac magisterskich będzie bowiem nawiązywała do zagadnień omawianych w trakcie studiów 1. stopnia na tym kierunku.
I. Komunikacja marketingowa
- Jak reklamować, żeby nie reklamować? Językowe i pozajęzykowe sposoby omijania zakazu reklamowania wybranych produktów.
- Fortunność komunikatu reklamowego , np. w oparciu o analizę orzecznictwa prezesa UOKIK-u (ochrona zbiorowych interesów konsumentów).
- Językowe środki perswazji stosowane w wybranych kampaniach reklamowych.
- Nazwy produktów/usług a marketing. Charakterystyka językowych środków perswazyjnych stosowanych w nazewnictwie wybranej grupy produktów/usług.
- Budowanie wizerunku, analiza wybranej kampanii reklamowej (studium przypadku).
II. Komunikacja w mediach, komunikacja publiczna
- Profilowanie (ramowanie) rzeczywistości w mediach (na wybranych przykładach).
- Analiza języka i stylu wybranego programu radiowego, telewizyjnego, cyklu prasowego (ze wskazaniem na media lokalne).
- Analiza języka, stylu przemówień wybranej osoby publicznej, np. prezydenta A. Dudy (badanie ilościowe – ocena trudności tekstów, i jakościowe – analiza środków stylistycznych, figur retorycznych itp. środków perswazyjnych).
III. Dydaktyka języka polskiego jako ojczystego, glottodydaktyka polonistyczna
- Adaptacje tekstów literackich w dydaktyce języka polskiego jako ojczystego, w glottodydaktyce (seria: Czytaj po polsku); adaptacja Przedwiośnia na potrzeby akcji Narodowego Czytania.
- Problemy z opanowaniem języka polskiego i polskiej kultury przez chińskich studentów uczących się języka polskiego na Wydziale Filologicznym UMK.
IV. Kultura języka polskiego
- Norma ortograficzna w zakresie użycia wielkiej litery/pisowni łącznej i rozłącznej. Stan i potrzeby.
- Uporządkowanie linearne zaimków osobowych – norma a uzus (np. Mi możesz powiedzieć, Mi to się wcale nie podoba).
- Wybrane zagadnienie z zakresu fleksji lub składni nastręczające kłopotów rodzimym użytkownikom języka.
Możliwe jest także podjęcie tematu spoza listy, zaproponowanego przez studenta.
Dr hab. Iwona Kaproń-Charzyńska (II rok)
Seminaria licencjackie (filologia polska)
Dr hab. Adam Dobaczewski, prof. UMK
- Leksykografia: analiza zawartości słowników współczesnej polszczyzny, budowa haseł, analiza definicji;
- Leksykologia (frazeologia): rejestracja i wstępny opis cech składniowych / semantycznych / pragmatycznych wybranych podzbiorów jednostek leksykalnych (dobranych według klucza pojęciowego lub formalnego);
- Semantyka: opozycje (relacje) semantyczne w wybranym zbiorze jednostek leksykalnych; analiza semantyczna jednostek określonej kategorii;
- Pragmatyka: opozycje pragmatyczne (stylistyczne, środowiskowe) w wybranym zbiorze jednostek (quasi)synonimicznych;
- Teoria języka: opis wybranej kategorii teoretycznej w literaturze przedmiotu
Dr hab. Joanna Kamper-Warejko
- Historia języka polskiego (ewolucja polszczyzny, zjawiska i zmiany, jakie dokonują się w języku)
- filologiczna i językowa analiza tekstów (szczególnie doba średnio- i nowopolska),
- leksykografia i leksykologia historyczna,
- stylistyka historyczna,
- semantyka leksykalna i gramatyka historyczna,
- onomastyka i słownictwo specjalistyczne,
- regionalne zróżnicowanie polszczyzny
- Kultura języka (wybrane problemy związane z poprawnością językową, badanie kompetencji użytkowników języka)
- Logopedia (rozwój mowy dziecka, zaburzenia mowy)
Możliwe jest także podjęcie tematu zaproponowanego przez studenta.
Seminaria licencjackie (lingwistyka praktyczna i copywriting)
Dr hab. Andrzej Moroz, prof. UMK
- Analiza tekstów użytkowych
- struktura i cechy tekstów użytkowych
- granice poprawności tekstów użytkowych
- funkcjonalizacja tekstów użytkowych
- Charakterystyka językowa tekstów komunikacji medialnej
- typy błędów językowych w tekstach komunikacji medialnej
- formalizacja charakterystyki stylistycznej
- Opis przekazu marketingowego
- obraz współczesnej reklamy
- cechy skutecznego przekazu reklamowego
- Komunikacja internetowa
- cechy komunikatów internetowych
- słowa kluczowe w funkcjonowaniu stron internetowych
- niestandardowe sposoby komunikacji w Internecie
Możliwe jest także podjęcie tematu spoza listy, zaproponowanego przez studenta.